Hotărârea privind înfiinţarea asociaţiei de proprietari poate fi luată cu votul a cel puţin două treimi din numărul proprietarilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul proprietarilor locuinţelor şi ai spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din cadrul clădirii, scării sau tronsonului respectiv, după caz.
Acordul proprietarilor privind constituirea asociaţiei de proprietari se consemnează într-un proces-verbal întocmit in două exemplare originale, semnate de toţi proprietarii care şi-au dat consimţământul.
Acordul de asociere se redactează pe baza procesului-verbal al adunării de constituire şi va cuprinde numele, prenumele şi domiciliul proprietarilor, individualizarea proprietatii potrivit actului de proprietate, dupa caz, respectiv contractului de vanzare-cumparare, contractului de construire si procesului-verbal de predare-primire, contractului de schimb sau contractului de donatie, enumerarea si descrierea partilor aflate in proprietatea comuna si cota-parte din proprietatea comuna ce revine fiecarui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decat cea de locuinţă.
În cadrul adunării de constituire a asociaţiei de proprietari, în baza statutului adoptat, proprietarii vor alege un comitet executiv şi o comisie de cenzori şi vor hotări numărul membrilor acestora, precum şi durata mandatelor lor.
Comitetul executiv va fi condus de un preşedinte, care va fi desemnat în persoana celui care întruneşte cel mai mare număr de voturi la alegerea comitetului executiv.
Acesta reprezintă asociaţia de proprietari în raporturile cu autorităţile şi cu instituţiile publice, precum şi cu celelalte persoane fizice sau juridice cu care asociaţia de proprietari are relaţii.
În cazul imposibilităţii de exercitare a atribuţiilor de către preşedinte, acestea vor fi îndeplinite de către un vicepreşedinte desemnat de comitetul executiv cu majoritate de voturi.
Comitetul executiv, format dintr-un numar de 3-11 membri stabiliţi de adunarea generală dintre membrii asociaţiei de proprietari, asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunării generale şi acţioneaza în legătură cu activitatea curentă de administrare şi de întreţinere a condominiului; derularea contractelor încheiate cu agenţii economici furnizori; repartizarea lunară a cheltuielilor comune pe fiecare proprietate din condominiu- organizarea adunărilor generale, precum şi a altor acţiuni stabilite de adunarea general, etc.
Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari pregăteşte şi supune spre aprobare adunării generale bugetul anual de venituri şi cheltuieli.
După aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli comitetul executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile legii.
Asociaţia de proprietari adoptă hotărâri în adunarea generală, care se ţine obligatoriu cel putin o dată pe an, de regulă, în primul trimestru, şi la care au dreptul şi obligaţia să participe toţi membrii săi.
Adunarea generală este alcătuită din toţi membrii asociaţiei de proprietari.
Pentru situaţii speciale, adunarea generala a asociaţiei de proprietari poate fi convocată oricând de către comitetul executiv sau de către membri ai asociaţiei care deţin în total cel putin 20% din cotele de proprietate.
Asociaţia de proprietari poate adopta hotărâri, dacă majoritatea membrilor sunt prezenţi personal sau prin reprezentant.
Dacă nu este întrunit cvorumul, adunarea va fi suspendată si reconvocată.
La adunarea reconvocată, dacă există dovada că toţi membrii asociaţiei de proprietari au fost convocaţi, hotărârile pot fi adoptate prin votul majorităţii membrilor prezenţi.
Dovada convocării membrilor asociaţiei de proprietari se face cu afişul de la avizierul asociaţiei şi convocatorul semnat de aceştia.
Este o persoana fizica sau juridica, care are scopul de a asigura managementul condominiului.
Comisia de cenzori urmăreşte şi asigură respectarea legalităţii în administrarea bunurilor materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei de proprietari.
Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de membri, care au cunoştinţe de specialitate şi experienţă în domeniile financiar, economic şi/sau juridic şi care nu fac parte din comitetul executiv.
Comisia de cenzori îşi alege la prima reuniune preşedintele din rândul membrilor ei.
Comisia de cenzori prezintă în faţa adunării generale a proprietarilor, o dată pe an, raportul asupra activităţii sale.
Asociaţiile de proprietari au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicată, în partidă dublă sau în partidă simplă, prin opţiune, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari.
Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei-părţi ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată.
În situaţiile în care prin contractul de inchiriere încheiat cu proprietarul chiriaşul se obligă să participe la plata cheltuielilor curente ale condominiului în care locuieşte, acesta va participa şi la formarea fondului de rulment.
Fondul de rulment deja încasat se restituie numai în situaţiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinţei locuintei nu se stipulează altfel.
Asociaţia de proprietari are, potrivit legii, un privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor şi a altor spaţii, proprietate a membrilor săi, precum şi un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate cu titlu de contribuţie la cheltuielile comune ale clădirii cu mai multe apartamente şi/sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, în cazul în care creanţa reprezintă o restanţă de cel putin 3 luni.
Privilegiul imobiliar se va întabula în partea a III-a a Cărţii funciare, conform procedurii publicităţii imobiliare prevazute în titlul II din Legea cadastrului si a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari.
Cererea se adresează biroului de carte funciară al judecătoriei în a cărei circumscripţie este situat imobilul şi va cuprinde suma datorată pentru care se solicită înscrierea privilegiului, precum şi individualizarea imobilului asupra caruia urmează să se înscrie privilegiul, prin menţionarea adresei acestuia, precum si extrase de pe listele lunare de plată a cotelor de contribuţie, din care rezultă suma datorată.
Privilegiul este opozabil celorlalţi creditori numai de la data îndeplinirii formalităţilor de publicitate.
Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a altei persoane împuternicite de acesta ori la cererea proprietarului, în baza chitanţei sau a altui înscris prin care asociaţia de proprietari confirmă plata sumei datorate.
Executarea silită se va efectua numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti ori a unui alt înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
Completați următorul formular pentru mai multe informații sau pentru a solicita o consultație.